Ict dikatakan sebagai alat penerokaan apabila ICT digunakan untuk mencari dan mengakses maklumat daripada CD-ROM, internet dan juga portal maklumat. Selain itu, pelajar mengalami dan mengkaji sesuatu fenomena secara simulasi. Dalam pembelajaran penerokaan juga, pelajar dapat mengawal maklumat yang diterima.
Pembelajaran ini juga menyokong pendekatan kontruktivisme iaitu memberi penekanan kepada pemikiran kritis, penyelesaian masalah dalam masa yang sebenar. Contohnya pelajar sains boleh melayari web NASA KIDS bagi mendapatkan maklumat dalam bidang sains. Web ini boleh dilayari dimana-mana sahaja. Pendekatan ini boleh dilakukan secara individu mahupun berkumpulan.
Antara kelebihan pembelajaran penerokaan ialah pelajar berpeluang untuk menentukan haluan dan kemajuan pembelajaran masing-masing dan mendorong pelejar terlibat secara aktif dalam pembelajaran, pelajar juga berpeluang menangani masalah sendiri dalam kelas.
Sunday, October 31, 2010
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 comments:
Post a Comment