Sunday, October 31, 2010

Penggunaan ICT dalam P&P

Dalam kajian bertajuk Sikap Guru Pelatih Terhadap Penggunaan ICT Di Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran didapati berdasarkan konsep sekolah bestari, pendekatan pengajaran dan pembelajaran harus bertukar kepada berpusatkan pelajar dan sumber. Pembelajaran berpusatkan sumber, lazimnya menonjolkan penggunaan teknologi pendidikan seperti projektor, televisyen, pita video sebagai medium komunikasi di dalam blik darjah. Selain itu, penggunaan komputer biasanya dipersembahkan dalam satu perisian yang diadakan bagi menjadikan aktiviti pengajaran dan pembelajaran lebih berkesan. Penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran mempunyai hubungan secara langsung dalam konsep penggunaan teknologi dalam pendidikan. Antara keberkesanan penggunaan teknologi seperti komputer dalam pengajaran dan pembelajaran ialah peningkatan kualiti dan tahap penguasaan pelajar, mengurangkan waktu yang digunakan oleh pelajar untuk mencapai suatu tujuan, meningkatkan keberkesanan guru dari segi jumlah penuntut yang diajar tanpa mengurangkan kualiti pembelajaran, mengurangkan kos tanpa menjejaskan kualiti dan meningkatkan sikap berdikari pelajar dalam melaksanakan program pendidikan dan latihan.

Dalam kajian Tahap Penggunaan ICT Di Sekolah Dalam Kalangan Guru Pelatih, didapati penggunaan teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran membolehkan potensi pelajar ditingkatkan sama ada jasmani, emosi, rohani dan intelek yang mana kekuatan daya fikiran dan penerapan nilai secara eksplisit dapat diketengahkan. Seiring dengan perubahan terkini aliran tersebut, bidang pendidikan juga telah menggunakan teknologi seperti komputer sebagai satu agen yang dapat membantu meningkatkan tahap pencapaian pengajaran dan pembelajaran. Contohnya pembinaan slide power point amat penting dalam meyediakan bahan pengajaran dan pembelajaran bagi memudahkan penyampaian ilmu secara berkesan dan mampu menarik perhatian pelajar mengikut proses pembelajaran.

0 comments:

Post a Comment